Wajong experiment Verburg : Assessment meervoudige handicap ; Preventie en Prevalentie

samenvatting

Bijna de helft (47%) van de leerlingen uit het Praktijkonderwijs of de Regionale Expertisecentra (PrO REC) heeft naast een verstandelijke beperking één of meerdere chronische aandoening(en). Een assessment na het afronden van de school kan inzicht geven in de mogelijkheden en beperkingen van de leerling en zicht geven op de werksituaties die geschikt zijn. In het kader van dit project is getracht om dit assessment te professionaliseren waarbij zowel motorische als visuele als auditieve handicaps een eigen invalshoek dienden te krijgen. Het assessment is beschreven en wordt landelijk bekend gemaakt. Daardoor kan voor leerlingen van REC’s 1, 2, 3, 4 en/of PrO met meervoudige beperking eerder (op school) en beter een trajectplan gemaakt worden, deels met schoolbudget en revalidatiebudget, zodat zij via sluitende aanpak naar de arbeidsmarkt of vervolgonderwijs kunnen. Het eindproduct is goed overdraagbaar naar andere scholen. De resultaten zijn bekend gemaakt op twee symposia en zullen in 2008 nog regelmatig, minimaal drie maal, worden gepresenteerd gemaakt op bijeenkomsten in de regio’s Midden en Oost Nederland.

typeproject
jaar2008
verantwoordelijkePeter Killestijn,
plaatsGroningen
instellingRBO Groningen
pagina's6 p.
doelgroepJongeren met een beperking
trefwoordenassessment ; meervoudig gehandicapten ; preventie ; prevalentie
themaOnderwijs
Transitie activiteiten in de school
urlhttp://www.vanwajongnaarwerk.nl/attachments/algemeen/Rbo%20GroningenRBO%20AssessmentEindverslag%20assesment%20meervoudige%20handicap%20januari%202008.pdf
referentie nummer375
datum invoer29-09-2009