Het Game2work

samenvatting

Doel van dit project is het ontwikkelen en inzetten van een interactieve Game als middel waarmee jongeren in contact komen met potentiële werkgevers. Het Game richt zich op jongeren met afgeronde VMBO-opleiding die als gevolg van psychische klachten gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn. In de Game worden verschillende mogelijkheden van communicatietechnologie samengebracht. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijke virtuele ontmoetingsplek voor werkgevers en jongeren. Het project omvat de uitvoering van 4 actieplannen. Dit zijn: de ontwikkeling van de Game en de technische infrastructuur; de werving van jongeren die als gevolg van een psychische aandoening gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn; werving van speelplaatsen zodat jongeren met de Game kunnen werken bij diverse instellingen; en werving van werkgevers en vacatures. Werkgevers worden gezocht in het MKB en geworven via relatienetwerken. Naast de melding van vacatures is de vraag aan werkgevers om als coach hun kennis en vaardigheden in te zetten voor de jongeren die in de Game actief zijn. In de Game kunnen de jongeren naast werkgevers ook andere sollicitanten en ondersteuners (coaches) ontmoeten De demoversie van de internetapplicatie is sinds het najaar van 2007 beschikbaar. Voor elke gebruikersgroep is een handleiding ontwikkeld. Uit de projectervaringen blijkt dat werkgevers open staan voor jongeren met een functiebeperking. Ze vragen daarbij wel om vormen van detachering en externe jobcoaching. Het Game2work is een geschikte ontmoetingsplaats. Betekenisvolle informatie kan worden gedeeld, voordat werkgever en jongere tot afspraken voor een vis-à-vis-ontmoeting overgaan. Werkgevers vinden het belangrijk om te weten dat er een steunend netwerk om de jongere is. Een netwerk dat praktische kwesties zoals vervoer en (wisselende) werktijden helpt oplossen. Het blijkt dat jongeren ruimte nodig hebben om taakgericht, onder begeleiding van een responsieve coach te werken aan positieve ervaringen. Als ze een kleine weerstand overbruggen en daarna een succeservaring hebben, draagt dat bij aan het zelfvertrouwen. Uit de tests bleek dat het Game2work de ruimte en feedbackvoorziening biedt om jongeren te helpen oefenen zichzelf te ontplooien onderweg naar werk.

typeproject
jaar2008
verantwoordelijkePaulien Bakker
instellingLudens P&O samen met UMCG en GGZ Groningen
doelgroepPsychische stoornissen
trefwoordenpsychische problemen ; wergkgevers ; internet ; ontmoetingsplekken
themaWerkgevers
Arbeidstoeleiding
adresinfo@ludenszkm.nl
urlhttp://www.vanwajongnaarwerk.nl/projecten_details.asp?ID=60 | tussenrapportage en eindrapportage
http://www.game2work.nl/portal/
referentie nummer511
datum invoer29-09-2009