Nautilus

samenvatting

Nautilus is een groepsprogramma voor jongeren met autisme die weinig tot geen werkervaring hebben, graag willen werken, maar zich moeilijk kunnen voorstellen wat dat voor hen betekent en niet weten welk werk bij hen past. 

Vaak gaat het om jongeren die de school (voortijdig) hebben verlaten. Het programma is ontwikkeld door Werkpad. Oriƫntatie, observatie en vertrouwen opbouwen zijn de belangrijkste ingrediƫnten van de aanpak. Deelnemers vormen zich een beeld van hun kwaliteiten, beperkingen en beroepswensen doordat zij in veel verschillende situaties worden gebracht en uiteenlopende activiteiten uitvoeren.

Nautilus richt zich op normaal-begaafde jongeren met autisme die weinig tot geen werkervaring hebben, graag willen werken, maar zich moeilijk kunnen voorstellen wat dat voor hen betekent en niet weten welk werk bij hen past. Vaak gaat het om jongeren die de school (voortijdig) hebben verlaten. 

De aanpak van Nautilus is een intensief, vijf weken durend programma voor maximaal acht deelnemers per groep. Het programma wordt begeleid door twee begeleiders en bestaat uit zeer uiteenlopende activiteiten, zoals kringgesprekken, rollenspelen, uitjes organiseren, bedrijven bezoeken, op excursie gaan en praktische activiteiten. Dit maakt dat een beroep wordt gedaan op verschillende eigenschappen en vaardigheden. Zo wordt voor de begeleiders duidelijk wat de sterke en zwakke kanten van de deelnemers zijn en wat de arbeidsgerelateerde gevolgen zijn van autisme.De activiteiten zijn gericht op de volgende aandachtsgebieden: Zelfinzicht/mijn autisme: wie ben ik? Arbeid: wat kan ik en wat wil ik?  Communicatie en samenwerking: hoe doe ik dat? - Omgaan met emoties: hoe ga ik om met gevoelens, problemen en conflicten?

typemethodiek
jaar0000
organisatieWerkpad
plaatsHouten
trefwoordenautisme ; arbeidsmarkttoeleiding
themaarbeidstoeleiding ; werk en handicap
urlhttp://www.autismewerkt.nl/
publicatienautilus.pdf
opmerkingen Het doel is het vergroten van het zelfinzicht en zelfstandigheid van de deelnemer, alsmede de ontwikkeling van een toekomstperspectief. Inzicht in de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de deelnemer, owel bij hemzelf als de begeleider en opdrachtgever. Het tot stand brengen van een vertrouwensband tussen begeleider en deelnemer; dit als basis voor een mogelijk vervolgtraject. 
datum invoer28-09-2010