Havenmuseum als leerbedrijf

samenvatting

Het havenmuseum werkt in dit project samen met onderwijs, MKB, een re-integratiebureau en een jongerenorganisatie. De eerste twee jaar is er jaarlijks ruimte voor tien jongeren in het leer-werkbedrijf. De jongeren werken in twee teams van ieder vijf jongeren. Er is een vaste leerstructuur waarbij een leermeester uit het MKB en een gezel van mbo niveau 4 de teams aansturen. 

Doel is in de projectperiode twintig jongeren (tien Wajong en tien Arbeidsmarkt geKwalificeerd Assistent jongeren) opleiden en begeleiden naar een passende functie of vervolgopleiding. Daarna is het havenmuseum een structureel leer-werkbedrijf zonder incidentele subsidies. Het havenmuseum heeft jaarlijks 115.000 bezoekers. Zij zien de teams enthousiast bezig met het onderhoud. Op 1 mei 2007 is het leer-werkbedrijf van start gegaan. Sindsdien zijn stapsgewijs wajong en aka jongeren, die willen en kunnen werken, ingestroomd. In februari 2008 werken er tien (wajong en aka) jongeren. Zij werken toe naar een vervolgopleiding of een arbeidscontract. De organisatie legt momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van de onderwijsmodule. De jongeren leren nu voor hun VCA basis diploma. In de toekomst zal het leer-werkbedrijf ook werken met erkenning EVC (eerder verworven competenties). Nog voor deze zomer worden de eerste plaatsingen verwacht. De jongeren zijn enthousiast over hun weekindeling. Iedere vrijdag is een verrassing. Dan vindt de teambuildingsactiviteit plaats.

typebest_practice
jaar2007
verantwoordelijkeEdgar Oomen
plaatsRotterdam
instellingStichting Wensenwerk
doelgroepWajongeren
trefwoordenleerwerkplek ; leerwegondersteunend onderwijs
themaOnderwijs
adresLeer-werkbedrijf Havenmuseum, onderdeel van Stichting Havenmuseum
Leuvehaven 50 (hoofdlocatie)
3011 EA Rotterdam

Contactpersoon: de heer Van Es - hoofd personeel en hoofd uitvoering 
telefoon 010 4048072
opmerkingenhet project is afgerond
referentie nummer507
datum invoer29-09-2009