Verslaving noemen in sollicitatiegesprek?

R
romei 27-07-2010 10:05

Een klant van ons is een aantal jaren verslaafd geweest aan heroine. Nu gebruikt ze sinds 1,5 jaar methadon. Hierdoor functioneert ze nu weer redelijk tot goed.
Ze heeft in het verleden een opleiding in para-medische sector afgerond en wil nu weer in die richting gaan werken. Bij het benaderen van werkgevers doemt de vraag op: wat zeg ik wel en wat zeg ik niet? In eerste instantie wordt gezocht naar een werkervaringsplaats.
Klant zelf vindt dat ze goed functioneert en wil er in een (soll.) gesprek niet over praten. Het 'gat' in haar CV is opgelost door te stellen dat ze door prive- omstandigheden uit het arbeidsproces is geraakt.
Wat is verstandig? Wel of niet benoemen? Indien men er later achter komt kan er wel sprake zijn van ' geschonden vertrouwen' .
Graag jullie zienswijze.

T
tessa 28-07-2010 13:09

Beste Romei,

Je vraagt of het verstandig is, verslaving te benoemen in een (sollicitatie)gesprek

Is het zo dat je klant een arbeidsongeschiktheids-uitkering krijgt op grond van de verslaving? En is de kans groot dat ze opnieuw gaat uitvallen op grond van die verslaving? Dan kan er wel een probleem ontstaan. Maar alleen als werkelijk alles tegen loopt en alleen in het zwartste scenario.

Het lijkt me in het geval van jouw klant niet verstandig om in een gesprek de verslaving te noemen. Het is, juridisch gezien, niet nodig. Benoemen is alleen noodzakelijk, als je weet of had kunnen begrijpen, dat de “aandoening/klacht”’ van invloed is op het functioneren in de nieuwe baan. En je beschrijft dat dat bij haar niet het geval is. Dan kan haar verslaving inderdaad prima gelden als privé-informatie, waarmee een toekomstige werkgever niets te maken heeft.
De kans op geschonden vertrouwen weegt waarschijnlijk niet op tegen de kans dat ze bij voorbaat niet aangenomen wordt als ze er wél over vertelt.

Veel succes voor je klant!

R
romei 01-08-2010 20:05

Dag Tessa.
Ter info. onze klant heeft een wwb uitkering.
indien klant zelfstandig zou solliciteren, geef ik je gelijk. maar in dit geval ga ik op zoek naar werkgevers voor klant om klant geplaatst te krijgen
op een werkervaringsplaats of reguliere functie. Gaat het fout dan ben ook ik bij dat bedrijf uitgespeeld.
tot zover mijn dilemma.

T
tessa 03-08-2010 13:25

Beste Romei,

Ik begrijp dat je in een lastige positie zit.
Het feit dat jullie klant een bijstandsuitkering heeft, verandert niets aan mijn antwoord.
En ook of ze zelf solliciteert, of onder begeleiding van jullie, maakt voor mijn antwoord niet uit.

Zolang haar (medische) verleden en heden geen te verwachten invloed heeft op haar functioneren, hoeft ze er niets over te melden.

Ik wens je veel wijsheid toe om hier op een goede manier mee om te gaan.

peterl 10-08-2010 10:18

@Romei: ik ben wel benieuwd of je eerdere ervaringen hebt gehad met het wel vertellen van de klachten van de mensen die je begeleid. Heb je de ervaring dat een werkgever dan niet meer wil? Ik kan mij voorstellen dat een werkgever ook wel weet dat hij iemand met een `vlekje' krijgt zodra jij contact opneemt wat ook wel lastig zal zijn.

Het lastige in jouw verhaal is waarschijnlijk vertrouwen een belangrijke rol speelt. Vertrouwen of iemand het (werk weer) aankan of vertrouwen dat iemand niet meer gaat gebruiken. Dat lijken mij tenminste wel zaken die een rol spelen. Is dat iets waar je het ook over hebt gehad met je cliënte? Pittig in ieder geval!

R
romei 04-11-2010 19:41

Inzake mensen met ' merkbare/zichtbare' klachten wordt de klacht wel benoemd. Vaak is er sprake van een no-risk polis van het UWV. Bij niet zichtbare aandoeningen wordt het soms wel vermeld en soms niet. Indien je in de eerste brief aangeeft dat je bijv wao of wia hebt, dan is dit vaak voor veel werkgevers reden de brief terzijde te leggen.Ook de financiele voordelen voor de werkgever helpen dan niet. Het werkt soms als de klant een brief schrijft en wij als reintegratiebedrijf bellen dan later naar het bedrijf om de voordelen toe te lichten. Dit heeft een keer geleid tot een gesprek ondanks de chronische ziekte van de klant.
Terug naar de klant waarop mijn vraag betrekking had.Deze is sinds drie weken aan het werk in de gewenste richting. In het soll. gesprek heeft klant niet gesproken over het verleden en gat in het CV. Klant heeft verteld dat er flinke prive problemen zijn geweest.Werkgever heeft ons nog gebeld hierover, waarop wij geantwoord hebben dat klant zelf goed in staat is dit zelf toe te lichten. Klant werkt er met veel plezier. Drie weken maken nog geen zomer, maar het gaat de goede kant op.
Wordt vervolgd.

peterl 08-11-2010 11:03

Beste Romei,

Dank voor je terugkoppeling. Goed om te horen dat je klant er inmiddels werkt. En ook een mooie inkijk hoe jij als professioneel met lastige vragen omgaat. De werkgever heeft wel hiernaar gevist bij jou maar je verwees naar de cliënte zelf. Weet je nog of dit ter sprake is gekomen tussen haar en de werkgever?

3 weken is inderdaad nog wel wat kort dag om van een geslaagde re-integratie te spreken, maar ze moet ergens beginnen. Veel succes en als er nog eens iets is, weet je ons te vinden. Ook je klanten mogen natuurlijk altijd zelf hun vragen/ervaringen posten.

Groet,
Peter L.

H
handigehar 14-01-2013 13:29

Het lijkt me niet echt verstandig.
Je zou je gebreken zo min mogelijk aan het licht moeten komen.
Laat het licht schijnen op je kwaliteiten.